VIP- Licencjonowane Przewozy Po Kraju i Europie

» zaloguj się      o serwisie | reklama | kontakt

dodaj zdjęcie do galerii   |  dodaj ogłoszenie   |  dodaj wydarzenie

 

na stronie jest 495 osób
wydanie 1427, 18 maja 2008
ISSN 1733-0858

B.org > Wiadomości

Wieża bolesławieckiego ratusza

2007-09-08, 12:30
2748 wyświetleń

Hotel ma powstać na bolesławieckim rynku

Władze miasta rozważają możliwość sprzedania działki w rynku. Naprzeciw Sanktuarium Wniebowziętej Matki Kościoła stanąć miałby – jak dawniej – hotel.

Hotel w rynku nadal pozostaje w sferze planów, podobnie jak basen i centrum komercyjne na placu ks. Popiełuszki. Nie ogłoszono jeszcze przetargu na tę działkę. "Dzięki hotelowi zwiększy się atrakcyjność rynku" argumentuje Prezydent Bolesławca Piotr Roman. "Jeżeli Rynek miałby być miejscem spotkań, miejscem magicznym, do którego przychodzą mieszkańcy, dobrze by było, by stanął tu hotel" dodaje.

Planowana budowla, co oczywiste, przesłoniłaby z jednej strony Sanktuarium Wniebowziętej Matki Kościoła. Okazuje się jednak, że dla kustosza świątyni to nie jest problem. "Ksiądz dziekan Andrzej Jarosiewicz nie oponował" zaznacza Piotr Roman. – "Ale ksiądz dziekan ma głęboką wiedzę historyczną".

I to właśnie m.in. troską o historyczny charakter rynku władze miasta motywują swoje działania. Starsze osoby bowiem na pewno przypominają sobie, że dawniej parcela ta była zabudowana i... stał na niej hotel. Jednak, jak przyznaje Piotr Roman, "z roku na rok jest coraz większa liczba osób, które nie pamiętają, jak to wyglądało przed wyburzeniem kamienic".

Trochę historii

Źródła podają, że w miejscu, w którym ma powstać hotel, kamienice stały już w XVI w. Zmieniali się tylko ich właściciele. W 1825 r. otwarto nową salę reprezentacyjną, a nowo otwarty hotel – Kronprinz ("Następca tronu") – był jednym z częściej odwiedzanych. Gościli tu m.in. książę Wilhelm i księżniczka saksońska Augusta, sam król Fryderyk Wilhelm III czy Fryderyk Wilhelm IV. Po II wojnie światowej znajdował się tu hotel "Piast", który z czasem zaczął niszczeć. Jak pisze Mariusz Olczak w "Bolesławcu. Przewodniku historycznym": "Podczas wizyty jednego z komunistycznych dygnitarzy PRL-u, Wojciecha Jaruzelskiego, stan jego [hotelu] był na tyle wstydliwy, że zdecydowano się zakryć go wojskową siatką maskującą". Kamienicę ostatecznie rozebrano w latach 70. ubiegłego wieku.

Dlatego też przeciw decyzji włodarzy nie oponują również znawcy dziejów miasta. "Sam pomysł zabudowy działki jest jak najbardziej słuszny" komentuje Tadeusz Orawiec, pracownik bolesławieckiego Muzeum Ceramiki. – "Przywrócenie pierwotnego, historycznego układu urbanistycznego jest bardzo ważne. Jeżeli działka była zabudowana, powinna taką pozostać".

Kamienice przed kościołem w rynku

Tak dawniej wyglądał bolesławiecki rynek

fot. Muzeum Ceramiki

Jak się jednak okazuje, zamysł, by powrócić do historycznego układu urbanistycznego bynajmniej nie jest nowy. Rajcy rozważali wybudowanie w tym miejscu kamienicy już na początku lat 90. "Wtedy jeszcze nie było takiego runu na działki" tłumaczy prezydent. – "Nie było też nadziei na to, że się pozyska niezłego inwestora". Teraz ważne jest, by odpowiednio pomysł ten rozpropagować – by zainteresowały się tym terenem poważne i znane firmy.

Co dalej?

Zdaniem władz, inwestora należy wybrać umiejętnie. Jak podkreśla Piotr Roman: "Musimy stworzyć takie zabezpieczenia, które zagwarantują, że hotel powstanie. Jest ryzyko, że ktoś to wykupi i wyczeka, aż ceny gruntów pójdą w górę, a przecież nie o to nam chodzi". A hoteli wszak brakuje. "Czasem potencjalny inwestor przyjeżdża i mamy czasem problem ze znalezieniem miejsca w hotelu" mówi prezydent. Kolejnym zaś argumentem za odbudową kamienic są pieniądze uzyskane zarówno ze sprzedaży działki, jak i z podatków od nieruchomości. Mają być one przeznaczone na prace remontowe.

Ważne jest, by w tym miejscu nie powstał jakiś architektoniczny bubel, zgodę musi wyrazić konserwator zabytków. "Warunkiem podstawowym i niezbędnym będzie odtworzenie tych fasad. Fasady powinny być podobne do tego, co tutaj było" stwierdza Piotr Roman. "Gdyby się okazało, że ktoś to kupi, że ktoś to wybuduje, i zrobi to ładnie, to te kamienice mogą stać się wzorem dla pozostałych na starówce" dodaje prezydent.

To zresztą nie koniec zmian na bolesławieckim rynku. W planach m.in. kolejne etapy iluminacji, fontanna. Myśli się o także tym, by starówka nawiązywała bardziej do tradycji ceramicznych miasta. Czy to nam się podoba, czy nie – Bolesławiec będzie się zmieniał. Oby na lepsze.

(informacja GA)

Opinie czytelników (35)

Bardzo się ciesze, że Bolesławiec zaczyna się zmieniać "na lepsze".

Dopisano: 2007-09-08, 12:45
Ale jak powstanie Hotel w Rynku i Galeria na placu. ks. Popiełuszki to gdzię będą Dni Ceramiki, Dni Bolesławca itp. itd.?!

8 września 2007, 12:41
~Bolesławianin, 82.177.172.21 (proxy: 81.15.210.248)

Myślę, że to bardzo dobry pomysł.Należy jednak bardzo starannie dobrać architekturę tego hotelu do obecnej.
Bardzo się cieszę.

8 września 2007, 13:33
~sylwek, 83.27.228.167

__slim_sas__

Prezydencie ludzie chcą chleba a nie igrzysk, może zamiast zbędnych kombinacji wziąłby się pan za uczciwą pracę ?

8 września 2007, 14:00
__slim_sas__, Bolesławiec

Biorąc pod uwagę walory "współczesnej architektury" realizowanej ostatnio w Bolesławcu -będzie to katastrofalny błąd. Tyle na gorąco - w miarę czasu uzasadnię to szerzej. Pozdrawiam

8 września 2007, 14:16
~Darek, Bolesławiec, 87.105.65.15

Przestańcie wreszcie z tą fontanną -co za głupi pomysł!!!!

8 września 2007, 16:18
~Artur, Bolesławiec, 83.12.64.242

bardzo dobry pomysl

8 września 2007, 16:30
~K., 83.27.114.165

Zostawcie w tym mieście chociaż namiastke zieleni !!! Czy ktoś zauważył które miejsce jest fotografowane najczęściej przez turystów ?? Ten hotel właśnie by to zasłonił !!! Wydaje mi się, że w Bolesławcu jest wystarczająco dużo hoteli! Panie prezydencie wszystko ale nie to !!!!

8 września 2007, 17:25
~k.a.s.i.a., bolesławiec, 83.4.61.172

Czas najwyższy zaplombować tę szpetną wyrwę w architekturze Rynku! A na gotowanie zupy cebulowej znaleźć inne miejsce.

8 września 2007, 17:58
~bunclok, 84.40.176.208

to swietny pomysl pod warunkiem ze te kamienice beda bardzo podobne do tych ktore tam staly wczesniej moze by sie udalo stworzyc na nowo te waska uliczke pomiedzy budynkami przy bramie prochowskiego .
ogolnie to potrzeba by tam ok 7 budynkow na bardzo malych dzialkach. FAJNIE:)

8 września 2007, 18:31
~adam, 86.157.254.231

Hotel w rynku nieeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! to jest totalny bezsens jakies nie porozumienie niech prezydent sobie pod domem wybuduje hotel ale nie na rynku i tak juz ladnie wyglada a wiec po co jeszcze stawiac tam hotel gdzie dzieci beda sie bawic w zimie jak nie na tej starej gorce ludzie dajcie spokuj z budowa tego hotelu

8 września 2007, 21:12
~Bywalec rynku, 192.168.2.6 (proxy: 83.17.103.211)

"Ludzie chcą chleba a nie igrzysk"?Ludzie co za absurdalne rzeczy wypisujecie.Ruszcie trochę głowami,choć odrobinę i zastanówcie się na korzyściami np. wybudowania w Bolesławcu porządnego ośrodka sportu.Miasto mogłoby organizować zawody w pływaniu.Naprawde ,najpier zastanówcie się a potem piszcie.

9 września 2007, 12:06
~Michał, Boleslawiec, 83.27.112.243

Według mnie to k o l e j n y niepotrzebny wydatek:( Przeciez to cos przysłoni najładniejszy punkt w rynku, czyli sanktuarium ! Dlaczego w tym mieście i w ogóle w tym kraju rządzą bezsensy????? TAKIE GŁUPOTY SKLANIAJA MLODYCH LUDZI TYLKO DO TEGO ZEBY SIE STAD WYNIESC! A szkoda bo nigdy tego nie chcialam....

9 września 2007, 14:16
~ANTY-HOTEL-W-RYNKU, BC, 172.16.2.38 (proxy: 81.15.210.248)

Jeśli te kamienice będą takie same jak te które kiedyś tam stały(przynajmniej od zewnątrz) to pomysł popieram.

Dopisano: 2007-09-09, 16:14
Slim_sas. Rozumiem, że chcesz żeby tam stanęła piekarnia czy jak?? ;-)

9 września 2007, 16:10
~bll, BC, 83.27.138.221

Kto nocowal w boleslawieckich hotelach,wybudowanie nowego bedzie tylko chwalil,ale hotelu na poziomie i architektonicznie podobnemu do poprzedniego.Czy wtedy ktos protestowal.ze dzieci nie maja sie gdzie bawic-a on tam stal.Zgadzam sie z tym,ze w Rynku jest bardzo malo zieleni,ale to jest tylko trawnik a nie parkz drzewami.A pieniadze jak nie na to,to pojda na cos innego-moze jeszcze bardziej niepotrzebnego.I nie chce nikoko obrazic,ale jesli to sa dowody do WYNIESIENIA SIE STAD,zastanow sie nad soba,czego Ci w zyciu brakuje-chyba malo,ze tak plytkie masz argumenty...

9 września 2007, 21:09
~Ewa, -, 83.208.77.151

i kto tam będzie nocował???Ruszy autostrada i będzie totalne [...] w tym mieście nawet ceramika nie pomoże.Będą nas omijać bokiem jak Czarnobyl taka jest prawda chyba ze ktoś ma w tym duży interes.

9 września 2007, 21:16
~wojtas, 83.27.82.27

Ludzie, przecież tam stał budynek i kilkaset lat "zasłaniał" sanktuarium, jakoś to nikomu nie przeszkadzało. Największym głupstwem było wyburzenie w latach 70. Pomysł świetny, tak jak powiedział gość z Muzeum: "Przywrócenie pierwotnego, historycznego układu urbanistycznego jest bardzo ważne. Jeżeli działka była zabudowana, powinna taką pozostać". To ta "dziura jest ohydna bo zaburza naturalny i historyczny ciąg. Oczywiście fasada musi wyglądać tak jak na dawnych pocztówkach, to warunek.

9 września 2007, 21:30
~romek, 83.27.61.249

najpierw nie życzycie sobie picia piwa na placu ks. Popiełuszki, a teraz chcecie żeby dzieci zjeżdżały na sankach przed świątynią i klnęły tam na siebie wzajemnie. Sami nie wiecie czego chcecie

9 września 2007, 21:38
~.~, 212.2.99.33

Byle tego jakiś magnat z Bolca nie kupił, bo będziemy mięli kolejny pięciogwaizdkowiec ja te co już są. Pomysł wart rozważenia.

9 września 2007, 22:14
~Lolek, 83.3.14.110

Precz z hotelem! Gdzie ja będę krowę wypasał!

Dopisano: 2007-09-09, 22:35
Bo wiecie - na planty to kawałek drogi jest..

9 września 2007, 22:32
~Czereśniak, Bolesławiec, 83.27.142.141

a moze jednak lepiej byłoby zagospodarować ten teren zielenią? Nie ma jej zbyt wiele w Rynku, a i Sanktuarium byłoby widoczne... Hoteli jednak trochę jest, jak na tak małe miasteczko.

10 września 2007, 15:18
~kamilak, 83.17.184.158

Zdecydowanie popieram pomysł wybudowania hotelu na rynku... tylko proszę o stylizację tegoż hotelu podobną do tych przedstawianych na fotografiach starego Bolesławca!!

10 września 2007, 20:35
~Bolesławianin, Wojtek, Pruszków, 10.4.8.7 (proxy: 80.54.108.23)

Jestem za hotelem. Sam pracuje w hotelu i wiem jak bardzo czesto szczegolnie w sezonie letnim ciezko znalezc w miescie wolne miejsce. Dobrze pamietam tamten hotel, a takze restauracje PIAST na parterze, gdzie jako maly chlopak po raz pierwszy w zyciu jadlem flaki. Co do wyburzenia z powodu wizyty gen. Jaruzelskiego to troche nie bylo tak bo rozbiorke rozpoczeto duzo wczesniej i wcale nie z powodu jego wizyty. Po prostu byla to bardzo trudna rozbiorka ze wzgledu na solidne fundamenty i mury parteru. Probowali to wyburzyc nawet przy pomocy ciagnikow na gasienicach (prawie czolgow). Nie zdazyli wiec przykryli siatka dla estetyki. A co do zieleni to bez jaj. Ten kawalek trawy niczemu nie sluzy, a Boleslawiec i tak jest jednym z najbardziej zadrzewionych miast w Polsce. Tylko sie rozejrzyjcie wokol ile jest parkow.

10 września 2007, 23:23
~marek, bc, 83.13.186.66

Park Waryńskiego i gdzie jeszcze inny park ?

11 września 2007, 08:24
~Anka, 82.177.172.24 (proxy: 81.15.210.248)

Większe kawałki zieleni to: planty miejskie, Plac Popiełuszki, Kawałek koło Supersamu i byłego parkingu na Fabrycznej, park pomiędzy krzyżem a urzędem pracy, pl. Krzyża św, przed dworcem PKP, przed sądem, pomiędzy Hypernową a obwodnicą, nad stawem (Bankowa) - chociaż to częśc plant..., na Gdańskiej (za Imperium), park pomiędzy Zygmunta Augusta, Murarską i Spółdzielczą,
Autobusem MPK można dojechać również do lasu za cm. Kutuzowa, na Leśnej, za szpitalem psychiatrycznym (pomiedzy os. 40(?) lecia a ul 1000 lecia).
O okolicznych lasach, do których można dojechać jakimiś busami, własnym samochodem, czy nawet rowerem nie wspomnę.

11 września 2007, 11:03
~Eustachy Motyka, Nowhere, 62.87.164.108

Jestem za, ale rekonstrukcja kamienic ktore wowczas staly w tym miejscu. Moze to byc hotel albo bank wszystko jedno byleby architektonicznie pasowal do calosci i imitowal te budynki sprzed wojny

11 września 2007, 16:00
~Nautka, Bolec, 83.19.25.226

No coz Anka, Eustachy Ci wyliczyl. Trzeba lepiej znac miasto zeby o nim dyskutowac. Ja tu mieszkam ponad 50 lat i moge Ci podac, gdzie jest jaka ulica.

12 września 2007, 21:17
~marek_jacek2, bc, 83.13.186.66

Hotel to miejsca parkingowe a jak niby mają w rynku parkować samochody.Fontann mamy dość wystarczy zadbać o te co są.Z jednej i z drugiej strony ratusza

12 września 2007, 21:58
~Artur, Bolesławiec, 83.12.64.242

Pomysł zabudowy tej wolnej działki w Rynku uważam za bardzo dobry. W końcu Rynek byłby zamknięty kamieniczkami z każdej strony. Czy hotel to dobry pomysł, nie wiem ale napewno kamieniczka powinna tam powstać a takie wypowiedzi, że dzieci nie będą miały gdzie zjeżdżać na sankach mnie śmieszą... Lepiej nic nie robić i najlepiej może do jaskiń się przeprowadzić a inne miasta niech się rozwijają...

13 września 2007, 12:33
~gomez, Bolesławiec, 83.4.57.225

do Eustachego
W nazwie park , a nie drzewa, miejsca zalesione

13 września 2007, 20:38
~Anka, 82.177.172.24 (proxy: 81.15.210.248)

z usmiechem do kolegow

14 września 2007, 08:01
~daw, 86.131.28.244

Trochę historii. Stary hotel Piast oraz przyległy do niego budynek z placówką handlową o nazwie Uniwersal rozpoczęto wyburzać w listopadzie 1974 roku przed barburkową wizytą w Iwinach ówczesnego ministra obrony narodowej Wojciecha Jaruzelskiego. Do rozerwania solidnej konstrukcji obiektu handlowego użyto bezskutecznie sprzętu wojskowego. Potężny na podwoziu czołgowym, gąsienicowy tak zwany BAT oprócz ryku silnika i podskakiwania na bruku bolesławieckiego Rynku był bezsilny. Na czas wizyty w Bolesławcu generała, częściowo rozebrane budynki przesłonięto siatką maskującą. Po wyjeżdzie dostojnika państwowego zakończono prace rozbiórkowe. Dodaję, że w części parterowej nieczynnego od lat hotelu Piast był bar gdzie od wejścia po prawej stronie znajdowała się jadłodajnia z tanim i niezłym jedzeniem a po lewej stronie bar alkoholowy z potężnymi ławami i stołami drewnianymi, nazywany wówczas mordownią i miejscem pozyskiwania ludzi do pracy na kilka godzin , głównie do rozładunku wagonów. Inną ciekawostką z okresu wizyty w Bolesławcu generała było wylanie asfaltu na przełomie listopada i grudnia 1974, przy temperaturach bliskich zeru, na drodze z Bolesławca do Iwin. W krótkim czasie po położeniu dywanika asfaltowego droga wyglądała jak przetak, pełna była dziur.

15 września 2007, 10:14
~Dodo, 192.168.2.36 (proxy: 83.17.103.211)

Hmm moim zdaniem nie jest to zly pomysl. Sadze, ze zamkniecie przestrzenii rynku do okola jest calkiem ciekawym przedsiewzieciem.

A teraz taka inna moja "skromna" propozycja... Pamietacie moze jeszcze widok I LO przed odnowieniem zabudowy z piaskowca? Taaaa byl brzydki, a teraz? no wlasnie... Wiec moze dobrym pomyslem byloby odnowienie naszego pieknego, starego WIADUKTU KOLEJOWEGO! Wyobrazam sobie, ze sa to niesamowite koszta, ale wyobrazcie sobie jakie bylyby tego rezultaty. No, ale coz poradzic, ja jestem tylko jednym z wielu mieszkancow tego miasteczka ;) Pozdro ;)

15 września 2007, 13:15
~Leon, Bolesławiec, 172.16.7.96 (proxy: 81.15.210.248)

juz nie maja co sprzedawac i ten grunt chce sprzedac

15 września 2007, 16:16
~stas, dobra, 83.4.115.40

No pewnie jakby w Bolesławcu bylo za mało hoteli i tak tam nikt nie bedzie przyjezdzał no raz na rok jakis niemiec a tyle kasy na to pojdzie ze nie wiem co!!

15 września 2007, 20:13
~ROMO, 83.27.115.248

jestescie [...]!!!!!!!!! ten [...] hotel zasloni to co najpieknieszje!!!!!!!! co Wy [...] chcecie zeby to bylo miesteczko kamienic,a gdzie wogole jakies plenery??? zastanowcie sie!!! malo tych hoteli mamy??? co spicie w nich czy co???

17 września 2007, 19:56
~bc, 82.177.172.21 (proxy: 81.15.210.248)

reklamy

Sklep ogrodniczy Zielony Ogród
Montaga - Salon Sukni Ślubnych
Crystel
Rowery Apanasewicz - Dobre Sklepy Rowerowe
Jakubiszyn
Thule - Bagażniki do przewozu rowerów
Salon urody Moryson
EuroKuchnia
Hurtownia Marszałek
Auto Szkoła

reklamy

Eldorado Laser Studio
Opus - Centrum Edukacyjne